Köpvillkor

Allmänna villkor

1. Betalning

Du betalar din order via Svea checkout. Du kan välja mellan betalningsmetoderna, faktura 14 dagar, delbetalning, konto eller kortbetalning.

SveaWebPay Kortbetalning    

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.   

Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Betalningsvillkor för faktura från Svea Ekonomi

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige eller Finland och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Vid val av betalning mot faktura så förmedlar Bergslagscenter en faktureringstjänst som finns hos Svea ekonomi och betalningen går till Svea Ekonomis bank- eller postgiro.

Fakturan aktiveras samma dag som din beställning skickas från Bergslagscenter och löper sedan på 30 dagar. Vid eventuella byten eller returer så skickas ingen ny faktura. Du ska använda samma faktura men minska beloppet med det du returnerat. Om betalning inte är gjord senast på fakturans förfallodag debiterar Svea ekonomi förseningsavgift samt kostnader för betalningspåminnelse och inkasso enligt lag. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Har du inte fått mottagit någon faktura inom en vecka från det du beställde så ska du kontakta Svea ekonomi.

Villkor för SveaWebPay Delbetala och ”köp nu betala om 3 månader”:

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. 

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Väljer du ”köp nu betala om 3 månader” så tillkommer en uppläggningsavgift 29 kr och aviavgit 29 kr.
OBS. Uppläggningsavgiften och aviavgiften måste betalas även om du returnerar hela din order.

Väljer du att dela upp köpet på 6 månader tillkommer det en uppläggningsavgift på 195 kr och aviavgift på 29 kr.
OBS. Uppläggningsavgiften och aviavgiften måste betalas även om du returnerar hela din order.

Väljer du att dela upp köpet på 12 månader tillkommer  uppläggningsavgift 295 kr och aviavgift 29 kr.
OBS. Uppläggningsavgiften och aviavgiften måste betalas även om du returnerar hela din order. 

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Vid frågor om faktura och delbetalning ska Svea ekonomi kontaktas.
Svea Ekonomi kundtjänst 08 – 514 931 13
Öppettider:
Måndag till fredag 8.00-18.00
Lördag 10.00-16.00
ku*******************@sv*********.se

2. Leverans och leveranstid

Bergslagscenter packar oftast din beställning samma dag du lägger den eller närmast efterföljande arbetsdag och sedan lämnas paketet till PostNord som oftast brukar ta 1-2 dagar på sig att leverera paketet. Så totala leveranstiden brukar oftast vara 1-5 arbetsdagar. Dock kan det ta längre tid om vi har väldigt många beställningar eller om PostNord får förseningar.

Du får en avisering från posten via sms, eller mail när försändelsen finns att hämta på ditt utlämningsställe. Alla försändelser är spårbara. Har du inte fått din leverans eller avisering inom en vecka från det att du beställde så kontakta oss på mail.

3. Frakt och fraktkostnad

Bergslagscenter levererar till alla länder inom EU.

Ingen leverans till Norge och Åland.

OBS. PostNord har sedan 1/1-2021 ändrat liggtiden på utlämningsstället till 7 dagar, du måste alltså hämta ditt paket inom 7 dagar annars skickas det tillbaka till oss.

Fraktkostnad:

Spårbar leverans med PostNord mypack till utlämningsställe 79 SEK.

Eventuell returfrakt ingår, så du betalar aldrig mer än 79 SEK i fraktkostnader, även om du behöver returnera hela, eller delar av din order.

Outhämtat paket

Om du inte hämtar ut ditt paket, så tar vi ut en avgift på 300 SEK för att täcka porto och administration. 

Om du missar att hämta ut paketet och vill att vi skickar det igen så måste du maila oss innan vi hunnit ta hand om den outhämtade returen, för har vi inte hört något, så krediterar vi automatiskt beställningen, så när som på avgiften 300 SEK.

4. Ångerrätt

Du har ångerrätt på allt utom underkläder och strumpor i 14 dagar, från datumet då du hämtat ut ditt paket.

Vill du byta, vänligen lägg en ny order. Vi erbjuder inte bytesrätt.

För att du ska kunna använda dig av ångerrätten, så måste varan du returnerar vara i ursprungsskick, så som den såg ut och luktade när du öppnade ditt paket. Om varan/varorna avviker från ursprungsskick eller luktar av något så kan din retur nekas.

Retur hel order:
Returnerar du hela din order så återbetalar vi summan för varan/varorna.

79SEK i fraktavgift avseende returfraktkostnaden återbetalas ej.

Har du valt faktura 30 dagar som betalningsalternativ, återstår alltså 79 kr i returfraktavgift att betala på fakturan. Det skickas inte ut någon ny faktura, du använder originalfakturan och minskar beloppet med allt utom returfraktavgiften 79 kr.

 Har du valt betalningsalternativ delbetalning eller konto hos Svea, så kan ytterligare avgifter för betalningsmetoden tillkomma. Kontrollera med Svea om du är osäker på vad du ska betala.

Retur del av order:

Vi återbetalar summan för den/de varor som du returnerar. 

Har du valt faktura 30 dagar som betalningsalternativ så minskas fakturan med beloppet för varan/varorna du returnerar.

Det skickas inte ut någon ny faktura, du använder originalfakturan och minskar totalbeloppet med kostnaden för den/de varor som du returnerar.

Har du valt betalningsalternativ delbetalning eller konto hos Svea, så kan ytterligare avgifter för betalningsmetoden tillkomma.

Returnera så här:

  1. Fyll i den medskickade retursedeln.
  2. Lägg den ifyllda retursedeln och varan/varorna som ska returneras i påsen/kartongen de kom i eller annat emballage.  
  3. Fäst den medskickade fraktsedeln på paketet
  4. Lämna in på närmaste postutlämningsställe och glöm inte att be om inlämningskvitto.

När vi har mottagit din retur

Vi hanterar din retur inom 7 arbetsdagar från det att vi mottagit den från posten. Du får alltid ett mail som bekräftar att vi hanterat returen. Om du inte får något e-mail med bekräftelse inom sju arbetsdagar från det att du returnerade ditt paket – ta kontakt med in**@be*************.se

Outhämtat paket
Outhämtat paket debiteras med 300 SEK. Har du missat att hämta paketet och vill att vi skickar det igen, så måste du maila oss innan vi hinner hantera returen.

Kreditkortsbetalning – du återbetalas till samma kort som köpet gjordes med. Det tar vanligtvis 2-3 bankdagar efter att du fått vår bekräftelse innan du får tillbaka pengarna på kontot. Returnerar du hela din order så krediteras allt utom 79 SEK som avser returfraktavgiften.

Fakturabetalning – du krediteras (skuld tas bort) för den/de varor du returnerar. Du drar själv bort summan för den/de varor du returnerat, när du betalar din faktura. Ingen ny faktura skickas ut, bortsett från kreditfakturan som visar hur mycket vi dragit bort från din order för din retur . Returnerar du hela din order så krediteras allt utom 79 SEK som avser returfraktavgiften. Du betalar returfraktkostnaden med originalfakturan, ingen ny faktura skickas ut.

Delbetalning – Du krediteras (skuld tas bort) för den/de varor du returnerar och din skuld hos Svea justeras. Returnerar du hela din order så krediteras allt utom 79 SEK som avser returfraktavgiften. Det kan tillkomma extra avgifter från Svea för denna betalningsmetod, kontrollera alltid med Svea.

5. Reklamation

Vid reklamation och felleveranser så ska Bergslagscenter meddelas på mail: in**@be*************.se

Bergslagscenter skickar då en returpåse med förbetalt porto. Vi ersätter ej för utlagt porto om du skickat reklamationen/felleveransen på annat sätt än med vår returpåse. Vid reklamation så åtgärdas i första hand felet och i andra hand så lämnas en ny vara. 

  • För att du ska kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Du får inte själv ha orsakat felet, genom tex feltvätt, slitage eller genom att storleken varit för liten.

6. Orders from other countries than Sweden

Bergslagscenter offers delivery to all countries within EU.

Shippingfee

Finland, Denmark and Norway 99 SEK (returnshipping 99 SEK)

Other countries within EU 99 SEK (returnshipping 99 SEK)

We can now offer all our Finnish customers payment by 30 days invoice. The paymentoption Svea invoice Finland will apear when you choose deliverycountry ”Finland” in the checkout and all prices will be shown in Euro.

Please ask If you have questions or have trouble operating our shop, please contact us at in**@be*************.se

7. Allmänt

Bergslagscenter reserverar sig för eventuella tryckfel på denna websida, slutförsäljning av produkter samt förseningar hos Posten.

Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende. En viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm och upplösning.

Eftersom många artiklar är handgjorda så kan de skilja sig lite från varandra även om de är i samma tyg och storlek, det är nästan omöjligt att göra två helt identiska plagg för hand.

Priset som anges på Bergslagscenter vid inköpstillfället är det pris som gäller för din beställning. Prishöjningar, prissänkningar och ändringar i sortimentet kan ske utan förvarning.

8. Kontaktuppgifter

Har du frågor eller synpunkter så kontakta oss via kontaktformuläret på hemsidan. Vi svarar nästan alltid inom 24 timmar på veckodagarna.

Bergslagscenter håller till i Kungsbacka strax söder om Göteborg. Bergslagscenter har ingen kundmottagning för provning, köp eller returer.

Organisationsnummer: 556222-9855